بسیج دانشکده فنی

طبقه بندی موضوعی

تاملی در جایگاه تشکیل نظام اسلامی در نهضت حسینی

اگر حسین بن علی(ع) را فقط امام شیعیان بشناسیم، با چنین معرفت محدودی منطقه ی پیام او جهان تشیع خواهد بود و اگر او را فقط والی مسلمانان بدانیم ، منطقه ی نفوذ او قلمرو مسلمان نشین است. نیز اگر حسین بن علی(ع) را به الگوی توحید بشناسیم، شعاع رسالت و پیام او منطقه ی موحد نشین خواهد بود؛ اما اگر حسین بن علی(ع) را به انسان کامل و خلیفه ی خدا در زمین  بشناسیم، منطقه ی نفوذ پیام او محدود نیست، بلکه تا آنجا که شعاع انسانیت هست، پیام حسینی نیز هست؛ خواه در پهنه ی زمین، خواهد در گستره ی زمان.

یعنی در طول تاریخ ، هرجا انسانی حضور و ظهور دارد، مخاطب کربلای حسینی است. البته هر گروهی که نیاز فکری و اجتماعی خود را در فرآیند عاشورا می یابد، شاید چنین بیندیشد که تنها گروه آنان است که مخاطب اصلی کربلایند؛ لیکن بهره وری هر گروه ، مستلزم انحصار پیام کربلا به آن نیست. قلمرو پیام نهضت حسینی محدود نیست؛ بلکه مخاطب اصیل آن ، انسان است. 

ساده اندیشان زمان

حسین بن علی(ع) در جایی فرموده است«وقتی هیئت حاکمه ی ملتی مثل یزیدی شد، باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی ماند»(کلمات الامام الحسین(ع)284). حضرت حسین بن علی(ع) فرمودند: که هرگاه زمامدار مردم ، مثل یزید شد، در آن حال اسلام رخت بر می بندد. بنابراین، هر اندازه ساده اندیشان بگویند: دین با سیاست کاری ندارد و ما به دینمان می پردازیم و کاری به سیاست نداریم، سیاست بازان مکار می گویند: ما با شما و دینتان کار داریم و شما باید دین را به میل ما بفهمید و اگر اهل فتوا هستند، طبق خواسته ی ما فتوا بدهید و تمام کارهای ما را تصدیق کنید و کارهای ما را مطابق با دین خدا بدانید؛ اگر چه کسی که مسئول فتوا یا قضاست،«شریح قاضی» باشد. او نیز می گفت که دین با سیاست کاری ندارد، اما سیاست او را رها نکرد؛ بلکه سیاستمداران مکار به او گفتند: تو باید به سود ما فتوا بدهی و حسین بن علی(ع) را مهدور الدم بدانی و با فتوای تو باید عده ای به کربلا بیایند.

سخن سیدالشهدا(ع) این نیست که اگر شخص یزید حاکم جامعه شد، باید اسلام را خداحافظی کرد، بلکه فرمودند: آن روزی که مثل یزید....؛ یعنی شخص خود یزید مطرح نیست ، بلکه جریان یزیدی مطرح است. این بیان حضرت سیدالشهدا(ع) ناظر به سه عصر است: عصر قبل از کربلا، عصر معاصر کربلا و عصر بعد از کربلا.

خلاصه آنکه سخنان امام حسین(ع) نشان می دهد که نهضت حسینی، سنت الهی بوده است، نه جریان شخصی؛ زیرا آن حضرت ، سخن از مثل خود و مثل یزید دارد، نه از شخص خود و شخص یزید. بنابراین، پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد.

تاسیس نظام اسلامی تنها راه احیای دین

از نامه ها و خطابه های سالار شهیدان به دست می آید که تنها هدف آن حضرت، احیای دین بود و تنها راه احیای دین نیز تاسیس نظام اسلامی در جامعه است و یگانه راه تاسیس نظام اسلامی نیز تثار و ایثار جان و مال است و تنها گروهی که آن هدف و این راه و این کولواره و مهمات جهادی را می پذیرند، مردان الهی اند که خداوند از آنان چنین یاد فرمود« من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه....»(احزاب 23). از این جا می توان اعلام داشت که عناصر محوری چهارگانه ی هدف، راه، وسیله و پوینده ی راه و مسلح به وسیله و جوینده ی هدف، در نهضت سالار شهیدان مشخص و معلوم بوده است.

آن حضرت روش درستی را برای رسیدن به هدف صحیح ارائه کردند و فرمودند: اگر بخواهید به مقصد درست برسید، هرگز از راه باطل نمی شود به مقصد حق رسید و هرگز هدف ، وسیله را توجیه نمی کند و هیچ گاه انسان از راه باطل به هدف حق نمی رسد؛«اگر هدف مقدسی دارید، چاره جز پیمودن صراط مستقیم نیست و هرگز با راه آلوده نمی توان به مقصد سالم رسید»(بحارالانوار ج 75 ص 120).

اگر کسی بخواهد با پیمودن راه گناه به مقصد صحیح برسد، زودتر از دیگران هدف را از دست می دهد و به دام خطر می افتد؛ چنان که اگر هدف باطل باشد و راه نیز باطل، کیفر مضاعف دارد و دو چندان بودن کیفر تلخ آن نیز در ناکامی چنین ایده ای ظهور می کند.

بشر اگر خود را از وحی بی نیاز ببیند، به جای غمخوار جامعه بودن خونخوار مظلومان خواهد بود؛ یعنی موجود خونریزی است که سخن می گوید و درندگی او گاهی به صورت صنعت ظهور می کند و گاهی نیز به صورت علوم دیگر و به شکل ابتکار و اختراع جلوه می کند.

جهاد ماموریت همه ی انبیاست

دفاع از دین ماموریت همه ی انبیاست و هیچ پیامبری نیامده که جنگ و دفاع مقدس را همراه نیاورده باشد. پس ، اگر سخن از مسیحیت و یهودیت است، سخن از دفاع مقدس هم هست؛ چون انبیا فقط مساله گو ، معلم، عالم اقتصاد، یا فیلسوف نبودند، بلکه رهبران الهی بودند که گذشته از تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه ی نفوس، مسئول اجرای احکام و حمایت و دفاع از آن نیز بوده اند و پیامبر کسی است که اصلاح همه جانبه ی جامعه را به عهده دارد؛ هم در بخش های فرهنگی و تربیتی و هم در بخش های سیاسی و نظامی و قهرا او دستور جنگ و دفاع نیز خواهد داد.

حضرت سیدالشهدا(ع) در سخنرانی بین راه فرمودند:« آیا نمی بینید که از باطل پرهیز نشده و به حق عمل نمی شود. چنین می بینم که زندگی با ستمکاران انسان را به ستوه می آورد». تا کسی به ستوه نیاید، دست به اسلحه نمی برد. از این رو، فرمودند: با تدبر تام در نظام کنونی و تطبیق آن با احکام و حکم اسلامی احساس مسئولیت کنید تا مبارز نستوه شوید و به وظیفه ی آن زمان قیام نمایید و آگاه باشد که در جای بدبو زندانی هستید؛ ولی شم سیاسی ندارید و در فضای مسموم و بسته با جناح مقصوص و پربریده به سر می برید. از این رو ، به ستوه نمی آیید. اگر بال و پر می داشتید، زندان شما را به ستوه در می آورد؛ چنان که پرنده ی بی بال و پر از زندان رنج نمی برد، اما پرنده ی سالم از میله های قفس احساس سختی دارد و به ستوه می آید.

قسمت هایی از کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر گران سنگ علامه ی بزرگوار آیه الله جوادی آملی (روحی فداه)

  • موذن جامعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی