بسیج دانشکده فنی

طبقه بندی موضوعی

بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد سیما در ماه مبارک رمضان نامه‌ای خطاب به عزت الله ضرغامی ارسال کرد.

در این نامه  با برشمردن برخی نقاط قوت و ضعف پیشنهاداتی نیز به رئیس صدا و سیما ارایه گردیده است.

متن این نامه بدین شرح است:

باسمه تعالی

اهمیت رادیو – تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاهها دستگاه‌های تربیتی است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومی است.

صحیفه نور، جلد۶صفحه ۳۹۹

 ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

آقای مهندس ضرغامی

با سلام و عرض خسته نباشید

ماه مبارک رمضان به پایان رسید و امسال هم صداوسیما یکی از بازیگران اصلی عرصه فرهنگ عمومی بود. ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب (ایده الله تعالی) مبنی بر لزوم حفظ موضع انتقادی و نقد منصفانه مسئولان توسط تشکل‌های دانشجویی، بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد بخش سیمای سازمان متبوع حضرتعالی در ماه مبارک رمضان نکاتی چند را به استحضار می‌رساند.

الف: نقاط مثبت

۱- طبق روال سال‌های گذشته پرداخت مناسب به قرآن در ماه نزول آن و در قالب پخش چندباره جلسات نورانی جزءخوانی قرآن کریم از شبکه‌های مختلف، تلاوت‌های مجلسی و جلسات تفسیر قرآن (درس‌هایی از قرآن) از جمله نقاط مثبت کارنامه سیما بوده است.

۲- پخش منابر و سخنرانی‌های علمای اعلام (حفظهم الله تعالی) و بهره‌مندی امت روزه‌دار از مراجع عظام تقلید هم از دیگر کارهای جا افتاده و ارزنده این دستگاه است.

۳- در جهت اشاعه فرهنگ قدرشناسی این ماه عزیز و بهره‌مندی از شب‌های پربرکت آن، پخش بخش‌هایی از مراسم مناجات‌های شبانه هیئات تهران از سیما هم کاری نو بود که شایسته تقدیر است.

۴- اما درخشان‌ترین ابتکار رمضان امسال سیما که حقیقتاً جای خوشحالی دارد، حضور پربرکت روحانیت عزیز در برنامه کودک شبکه دو است. ضمن عرض خداقوت به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، از عوامل برنامه «کتابخانه عموپورنگ» به خاطر تعهد ایشان در جهت تحقق تربیت اسلامی نوگلان انقلاب و تلاش برای اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی تشکر ویژه به عمل می‌آید. با توجه به ظرفیت‌های خوب قشر روحانیت و سایر اقشار متعهد به ارزش‌های اسلامی و نیز ضعف مفرط سایر برنامه‌های ویژه خردسالان که متأسفانه غالباً با روش‌های غیر اسلامی اجرا می‌شوند، جا دارد که تجربه خوب این برنامه تثبیت و ترویج شود. به این امید که برنامه‌های کودک سیما هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده.

۵- برنامه راز هم از جمله برنامه‌هاییست که در جهت آگاهی‌های مردم و شکوفا ساختن استعداد جوانان فعال عرصه فرهنگ و هنر نقش مؤثر و ارزنده‌ای دارد. همچنین از ابتدای امسال، سیما شاهد کاری نو تحت عنوان «در امتداد غدیر» بود که در ماه مبارک تأثیر معنوی مثبتی در جامعه داشت. یقیناً برای تهیه این برنامه زحمات زیادی کشیده شده و لازم است به عوامل این برنامه هم خداقوت عرض کنیم. همچنین برنامه ارزنده «سمت خدا» هم از جمله کارهای شایسته تقدیر است که با اختصاص وقت مناسب به آن (سحرهای ماه مبارک) مخاطبان توانستند بیشتر از آن استفاده کنند.

البته برنامه‌های معرفتی و مناسبتی دیگری هم بود (خاصه ویژه برنامه‌های شب‌های قدر) که ضمن آرزوی توفیق برای عوامل آن‌ها برای رعایت اختصار از ذکرشان درمی‌گذریم.

ب: نقاطی که نیازمند بذل توجه و تلاش بیشتری هستند

۱- علی الادعا بنا بود بحث «سبک زندگی» در سریال‌ها پیگیری شود. لکن هرگز چنین نیتی برآورده نشده بود. این مرقومه جای نقد مفصل نیست لذا بصورت خلاصه نکاتی چند به خدمتتان عرضه می‌گردد. ان‌شاء الله روزی برسد که مسئولین صداوسیما در دانشگاه حاضر شوند تا به صورت حضوری و مفصل‌تر در خدمت ایشان باشیم.

سریال شبکه سه، مشکل تکراری سیما و سینمای ما یعنی تجمل را در خود داشت؛ که البته به واسطه شرایط سخت معیشتی مردم، جای ناراحتی بیشتری دارد. ویلا و خودرو لوکس شخصیت‌های فیلم چه نسبتی با «سبک زندگی» وعده شده داشت؟ تجمل و همچنین خشونتی که در فیلم بود اثر تبلیغی و ترویجی بسیار گسترده‌ای دارد ولو اینکه غرض نقد این نوع زندگی‌ها باشد. دیگر آنکه چرا شخصیت‌های مثبت باید مقدس مآب (فی‌المثل «حاج آقا ثانی» و «محمد جواد») باشند و نه انقلابی؟

سریال شبکه یک، البته به زندگی عامه مردم نزدیک‌تر بود و مشکل «مادرانه» را نداشت. از دیگر نکات مثبت فیلم، تأکید بر «روزی حلال» و مفهوم «ایثار» بود که شایسته تقدیر است؛ اما همین فیلم در ماه پرهیز و قناعت دائر مدار تلاش برای کسب مال و آرزوهای مادی شخصیت‌هایش بود و هر چند اشرافیت نهادینه شده در زندگی خانواده‌های فیلم و سریال‌های گذشته در آن دیده نمی‌شد لکن اصلاً نمی‌توان ادعا کرد که برای طرح مصلحانه مشکلات معیشتی مردم و اشاعه فرهنگ پایداری بر ارزش‌ها و نیز قناعت بوده است. این سریال بیانی ناقص از شرایط کشور بود. چه، از طرح آرمان‌هایی که بخشی از سختی‌های دوره کنونی معلول آن‌هاست طفره رفته بود و تنها بر لزوم رفاه تأکید داشت و آن را به والاترین ارزش بدل کرده بود. پرواضح است که این نسق کار فرهنگی زاویه زیادی بین «سیما»ی حال حاضر و «دانشگاه» مذکور در کلام امام (ره) می‌سازد.

البته سادگی متقارب به بلاهت شخصیت روحانی فیلم که موجب ایجاد موقعیت‌های فکاهی می‌شد هم، تأمل برانگیز بود و شایسته است کارگردان کار که سابقه روشنی در فیلم‌های ارزشی دارد، یکبار دیگر بدان بیاندیشد و ببیند چه لزومی دارد که برای افزودن نمک بیشتر به فیلم، عبای پیغمبری به کار گرفته شود؟

و سریال شبکه دو هم واقعاً سؤال برانگیز بود. لازم است حضرتعالی و معاونین‌تان در مدیریت منابع سازمان دقت نظر بیشتری مبذول بفرمایید و یکبار دیگر این سؤال را پاسخ دهید که با توجه به ساعات و فرصت کوتاه افطار تا پایان شب چه لزومی به تدارک چند سریال از چند شبکه است؟ آن هم با این کیفیت؟!

۲- در خصوص برنامه‌هایی که با حضور مجری برگزار می‌شود:

الف- صرف جعل نام مناسبتی یا اختصاص زمانی خاص برای برنامه، آن را دینی نمی‌سازد. بی‌معناست که نام برنامه جشن رمضان باشد و محتوای آن هیچ نسبتی با دین نداشته باشد. لازم است برای چنین برنامه‌هایی محتوا پردازی دقیقی انجام شود تا مجبور نباشیم به ضرب ساز و آواز و با دعوت از برخی چهره‌‌های نه چندان موجه که با پررویی از روزه‌خواری خود می‌گویند برنامه‌ها را پر کنیم. «شبهای روشن» که با حضور حجت الاسلام زائری برگزار می‌شد، می‌تواند الگوی خوبی برای این دست برنامه‌ها باشد.

ب- از آنجایی که این ویژه برنامه‌ها صبغه‌ی دینی دارند قهراً مجری آن‌ها باید صحبت دینی بکند. لذا لازم است درخصوص انتخاب افراد دقت نظرهای بیشتری مبذول شود. یقیناً آنتن زنده تلویزیون جای آن نیست که شخصی بی‌بهره از حداقل‌های دانش دین، به خود اجازه اظهار نظر در مسائل تخصصی و ظریف دینی بدهد. چه خوب است از مجریان اهل فضل بیشتر استفاده شود و نیز دانش دینی مجریان افزایش یابد.

ج- مضافاً مجریان این برنامه‌ها باید شئونات یک ویژه برنامه ماه مبارک را رعایت کنند. مطلقاً پذیرفته نیست که مجری برنامه شبکه سه (ماه عسل) هر روز با یک دست لباسِ نه چندان ساده روی آنتن ظاهر شود و مانور تجمل بدهد. ایضاً برخی مجریان دیگر. گذشته از این‌ها حقیقت تلخ دیگری وجود دارد که قلم را از بیان آن شرم می‌آید.

آقای ضرغامی! شما در چهاردهمین نشست سراسری افق رسانه فرمودید «آرایش کردن خانم‌ها شرعاً و قانوناً ممنوع است و یک مورد هم نباید اتفاق بیفتد.» اما نه تنها این امر خلاف عفت کراراً در برنامه‌های سیما (چه توسط مجریان و چه توسط بازیگران) اتفاق می‌افتد، بلکه امروز شاهد آرایش زنانه برخی مجریان مرد سیما هستیم. آیا این تمسخر آمیز نیست که مجری یک برنامه مذهبی در سیمای جمهوری اسلامی با چنین ظاهری در انظار عمومی حاضر شود و حرف دینی هم بزند؟! یقیناً اگر نبود تعهد حضرتعالی، چنین اقدامات شنیعی در سازمان تحت مدیریت شما، شایسته برخورد بسیار جدی‌تری بود.

۳- مورد دیگری که باید به طور خاص به آن پرداخت، پخش فیلم سینمایی موهن «چک» در روز عید سعید فطر است. قطعاً پرداختن به یک چنین فحاشی گستاخانه‌ای موجب جلب توجهات به فیلمی می‌شود که تا روی پرده‌ها بوده اقبال چندانی ندیده، لذا خطاب به عوامل فیلم باید گفت«سلام».

اما جناب ضرغامی، چرا باید چنین فیلمی در روز عید از سیما پخش شده و کام ملت را تلخ کند؟ آیا تنها بدکاری فیلم، نمایش صحنه‌های رقصیدن بود که با تقطیع آن همه چیز حل شود؟ سیما چه صافی‌هایی دارد که از آن انواع فسق و فجور و بی‌ادبی عبور می‌کند و تنها مورد مزبور درمی‌ماند؟ جالب آنکه کارگردان هم «چک» را فیلمی نمی‌دانسته که بشود از سیما پخش کرد؛ لکن هنوز مدت زیادی از پایان اکران سینمایی نگذشته، آن را در رسانه ملی می‌بینیم. آیا این همه تعجیل برای فیلمی که توفیقی در اکران سینمایی نداشته عجیب نیست؟!

کارگردان «چک» شراب خواری، رقص و بی‌عفتی، مصرف مواد مخدر و به کارگیری آلت قمار را ترکیب کرده تا به مدد این معجون متعفن، فیلمش را درخور اعتنا سازد و بدین وسیله افق فهم خود از آزادی عقیده را به منصه ظهور گذاشته و بعدتر خود را جویای این ارزش جلوه دهد!

ج: پیشنهادها

۱- عمل به دستور رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) مبنی بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و جمع‌های دانشجویی. یقیناً این حضور و شنیدن انتقادات و پیشنهادها برای شما و مدیران سازمان صداوسیما بی فایده نخواهد بود.

۲- جهت ارتفاع ضعف در محتوا پردازی که ذکر نمونه‌هایی از آن رفت، استفاده گسترده و ارتباط وثیق با دلسوزان و چهره‌های متعهد انقلابی برای بهبود محتوای برنامه‌ها را به سازمان شما پیشنهاد می‌کنیم. کم نیستند کسانی که در تولید و ترویج فرهنگ ناب دینی فعالیت می‌کنند.

۳- پس از گذشت سه دهه از انقلاب شایسته بود سیما دانش‌آموختگان زبده و متعهد زیادی تربیت کرده باشد که متأسفانه این طور نشده و در سال‌های مدیریت حضرتعالی هر چند در کمیت شبکه‌‌ها رشد زیادی مشاهده می‌شود، لکن ارتقای کیفیت آن‌ها هنوز همتی جهادی می‌طلبد که متأسفانه اثری از آن نمی‌بینیم.

امروز خیل عظیمی از جوانان دغدغه‌مند، مستعد و حتی توانا و شکوفا را می‌بینیم که نیازمند توجه بیشتری هستند. جوانانی که گوشه‌ای از کارهای آن‌ها را در برنامه‌هایی چون «ثریا»، «راز» و «پایش» می‌بینیم. اگر این امکان برای سیما فراهم نیست که نسلی از هنرمندان و فعالان تلویزیونی اصیل و انقلابی پرورش دهد (که البته جای تردید جدی دارد) ، دست کم به جوانانی که خود را در دانشگاه یا جایی مثل جشنواره مردمی فیلم عمار ثابت کرده‌اند عرصه فعالیت داده شود. یقیناً قحط الرجال ما را به اینجا نکشانده که بعضاً افرادی با ظاهر ضددینی و کلام غیر دینی رمضان هرسال آنتن سیما را در قبضه داشته باشند.

ضمن آرزوی توفیق برای شما و همکارانتان در راه انجام وظایف انقلابی

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

۲۹/مرداد/۹۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی