بسیج دانشکده فنی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۴
آذر
۹۳

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از سکوت و عدم دخالت کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در تهیه طرح «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، تاکید کرد که در صورت تصویب پیشنهاد موجود در این طرح برای قیمت گذاری خوراک گاز پتروشیمی،فروش گاز با قیمتی ناچیز برای مدتی طولانی قانونی شده و سودهای سرسام آور و نامتعارف برای عده ای خاص ایجاد خواهد شد.

متن این ببانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مدت زیادی از روزی که کلیات لایحه «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در مجلس شورای اسلامی رد شد، نمی گذرد. جای خرسندی داشت که مجلس در برابر قوانینی که فساد مالی و اداری را در ساختارهای گوناگون کشور تداوم  می بخشید و بی نظمی های مالی دستگاه ها را به نحو نامناسبی سامان می داد، ایستادگی کرد. اما عملکرد مجلس در روزهای اخیر، ابهاماتی را برای مردم بصیر ایران و جنبش دانشجویی کشور پیرامون این موضوع ایجاد کرده است.

چند روز پیش مطلع شدیم لایحه رد شده مزبور، با اصرار برخی از نمایندگان؛ آنهم در قالب طرح، برای بررسی در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد؛ لایحه ای که می بایست بعد از بررسی اشکالات وارد شده بر آن توسط کمیسیون های مربوط در مجلس و رفع ایرادات، درباره آن تصمیم گیری می شد. حال سوال اینجاست که چرا مجلس لایحه ای را که یکبار به دلیل ایرادات فراوان رد شده است، بدون بررسی دقیق و کارشناسی، مجددا در دستور کار خود قرار می دهد، آن را تصویب می کند و به سرعت وارد تصویب جزئیات می شود؟ و جای بسی تعجب است که مجلس اجازه ی چنین اتفاقی را می دهد که بعد از رد کلیات لایحه در مجلس موافقان لایحه چنان فشاری بر مجلس وارد کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن دوباره وارد صحن شود.

  • موذن جامعه
۲۴
آذر
۹۳

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای نکاتی را درباره سوابق وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد.

در این بیانیه آمده است:

دانشگاه و آموزش عالی کشور که می‌باید رکن اقتصاد دانش‌بنیان و پایه قطع وابستگی کشور به اجانب و نیز فراهم‌ساز زمینه‌های ارتقای مادی و معنوی و تحقق حیات طیبه و جامعه آرمانی توحیدی باشد، در صورتی که بخواهد بازیچه امیال سیاسی و خواست‌های قدرت‌طلبانه حزبی و گروهی قرار گیرد، نه‌تنها از دستیابی به اهداف مذکور باز خواهد ماند، که موجب انحطاط نسل جوان دانشجو و نیز اتلاف سرمایه‌های ملی و عقب ماندگی کشور و ناامیدی و سرخوردگی نخبگان از آینده خواهد بود.

از سوی دیگر دانشگاه شایسته تمدن اسلامی و نقش‌آفرین در نظام اسلامی، نمی‌تواند براساس رویه‌های سکولار موجود در غرب اداره شده و توسعه یابد؛ متأسفانه رویکرد دولت محترم در حوزه آموزش عالی کشور از ابتدای روی کار آمدن آن، تمرکز بر مسائل سیاسی و جناحی و حزبی به‌جای توجه به مسائل اصلی چون ارتقای علمی و طرح مسائلی جنجالی و موهوم چون بورسیه‌ها برای انحراف افکار عمومی نسبت به واقعیت‌ها بوده است؛ از سوی دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولت محترم در باب افق دانشگاه نیز، در قضاوتی خوش‌بینانه دستیابی به یک دانشگاه غربی است که تناسبی با افق تمدن اسلامی ندارد؛ گرچه ریاست محترم جمهور در سخنان خود بارها بر مقوله پیوند میان دانشگاه و مشکلات واقعی جامعه تأکید کرده‌اند، ولی مروری بر گزینه‌های معرفی‌شده از سوی ایشان نشان می‌دهد که این افراد علاوه بر حاشیه‌های سیاسی، چنین نگاهی را نیز نسبت به مقوله دانشگاه ندارند. با توجه به حساسیت شرایط پیشِ‌رو و نیز فضای حاکم بر رابطه میان دولت و مجلس، نکاتی را به آگاهی افکار عمومی می‌رسانیم:

1 ــ متأسفانه نظام آموزش عالی در سال‌های گذشته با وضعیت نابسامانی مواجه بوده است. این نابسامانی نه منحصر به یک دولت، بلکه در تمام دولت‌ها به‌نحوی وجود داشته و تصمیم‌گیری‌های نامنسجم و غیرمنطقی و عدم التزام عملی به راهبردهای مشخص شده برای آموزش عالی و فقدان برنامه، جهت محقق کردن اهداف کلان این نهاد راهبردی در نظام جمهوری اسلامی، باعث شده است که آموزش عالی با بحران هویت و فقدان غایت مشخص مواجه شود.

  • موذن جامعه